4 Halife Dönemiİslamiyet Dönemindeki Savaşlar

Sıffin Savaşı – Tarihi – Nedeni – Tarafları – Önemi ve Sonuçları

Siffin Savasi - Sıffin Savaşı – Tarihi – Nedeni – Tarafları – Önemi ve Sonuçları

Sıffin Savaşı – Tarihi – Nedeni – Tarafları – Önemi ve Sonuçları

Tarihi: 657

Nedeni: Hz. Ali (r.a) ile Şam valisi Muaviye’nin arasında yaşanan görüş farklılıkları. Hz. Ali (r.a) “Kişinin hukuku hiçbir şeye feda edilemez” diyerek Hz. Osman (r.a)’ın gerçek katillerinin bulunup cezalandırılması fikrini savunurken, Muaviye “ Milletin selameti için kulun hukuku feda edilir” diyerek tüm isyancı grubun öldürülmesi fikrini savunuyordu. Bu görüş farkı savaşın başlama nedeniydi.

Tarafları: Hz. Ali (r.a) ile Şam valisi Muaviye arasında yapılmıştır.

Tarafların Askeri Güçleri: Hz. Ali (r.a)’ın askeri gücü yaklaşık 90.000 kişi iken, Muaviye yaklaşık 85.000 kişilik ordu ile savaşa katılmıştır.

Sonucu: Hz. Ali (r.a) savaşı kazanmak üzereyken Muaviye’nin ordusu hileye başvurdu. Mızrakların üzerine Kur’an ayetlerini asıp “ Aramızda Kur’an hakem olsun” diye Hz. Ali (r.a)’ın askerlerine bağırıyorlardı. Hz. Ali (r.a) bunun savaş hilesi olduğunu anlayıp askerlerine savaşmalarını emrettiyse de söz geçiremedi ve Hakem Olayı yaşandı.

Önemi:

  • Ali (r.a)’ın otoritesi ciddi şekilde sallantıya uğrarken, Muaviye’nin otoritesi ciddi biçimde artmıştır.
  • Bu savaş sonucunda ortaya çıkan Hariciler hem Hz. Ali (r.a)’a hem de Muaviye ‘nin halifeliklerine karşı çıkıyorlardı.
  • Haricilerin daha sonrasında Hz. Ali (r.a)’ı şehit etmesiyle Muaviye’nin Halife olabilmesi için önünde bir engel kalmadı ve böylece Halifelik Emevi hanedanlığına geçti.
  • Her iki tarafta savaşta çok büyük kayıplar verdi. Bazı kaynaklar toplam kaybın 70.000 olduğu bildirilirken bazı kaynaklarda da 45.000 olduğu bildirilmektedir.
Sıffin Savaşı Kısa Özeti

657 yılında, Fırat’ın kıyısına yakın Rakka’nın doğusunda Sıffin ovasında Hz. Ali (r.a) ve Muaviye’nin orduları karşı karşıya gelmişlerdir.

Hz. Ali (r.a) ile Şam valisi Muaviye’nin arasında yaşanan görüş farklılıkları. Hz. Ali (r.a) “Kişinin hukuku hiçbir şeye feda edilemez” diyerek Hz. Osman (r.a)’ın gerçek katillerinin bulunup cezalandırılması fikrini savunurken, Muaviye “ Milletin selameti için kulun hukuku feda edilir” diyerek tüm isyancı grubun öldürülmesi fikrini savunuyordu. Bu görüş farkı savaşın başlama nedeniydi. Savaştan önce defalarca elçiler barış için görüşmeler yapsalar da bir sonuca varılamadı.

Bu görüşmeler esnasında yaşanan Cemel Olayı sonrası Muaviye Hz. Ali(r.a)’a karşı daha da muhalif olmuştu.

Hz. Ali (r.a) savaşı kazanmak üzereyken Muaviye’nin ordusu hileye başvurdu. Mızrakların üzerine Kur’an ayetlerini asıp “ Aramızda Kur’an hakem olsun” diye Hz. Ali (r.a)’ın askerlerine bağırıyorlardı. Hz. Ali (r.a) bunun savaş hilesi olduğunu anlayıp askerlerine savaşmalarını emrettiyse de söz geçiremedi ve Hakem Olayı yaşandı.

Savaş sonucu Hz. Ali (r.a)’ın İslam dünyasındaki otoritesi düşerken, Muaviye’nin otoritesi ve destekçileri artmıştır. Savaşın sonunda Hz. Ali (r.a) ve Muaviye’yi tanımayan Hariciler adında yeni bir isyancı grup ortaya çıkmış, bu grup daha sonra Hz. Ali (r.a)’ı şehit etmişlerdir. Hz. Ali (r.a)’ın şehit edilmesi ile 4 Halife dönemi kapanmış, Halifelik Emevi hanedanlığına geçmiştir. Emevi hanedanlığının ilk halifesi de Muaviye olmuştur.


2 Comments

  1. Hz. Ali’nin çok zeki olduğunu ve Her iki tarafın da kendilerince haklı yanlarının olduğunu söyleyebilirim.
    Ama net bir karar vermem gerekseydi yada örneğin savaşmak gerekseydi Hz. Ali’nin yanında olur ve daima destekçisi olurdum..
    Burada her nekadar hz.aişe yi gizleseler’de
    Suçlu olan taraf; muaviye ve aişe’dir!..

    1. sen ORADA DEĞİL ,BURADASIN…. Şu an, aradan birkaç asrın geçmiş olduğu bir zamanda onları yani sahabeyi sana gelen yarım yamalak rivayetlerle idrakının yettiğince onları değerlendirmekle imtihan olduğun bir zamandasın.

Leave a Response